Počet zobrazení stránky

pátek 25. prosince 2009

Elitáři versus populisté...................

 

Antonín Švehla
Antonín Švehla, Dr. h. c. (15. dubna 1873 Hostivař - 12. prosince 1933

 

O farizeovi a české malosti

2009-12-25  (18:32)

 - O farizeovi a české malosti
J. Hruška

Následující biblický text si po mém soudu zaslouží komentář na těchto stránkách, protože je to mistrovský miniportrét, ukazující jistou stránku lidské povahy. Jde o velice rozšířenou a velice lidskou slabost, která byla v Čechách během posledních dvaceti let propagandou hanebně zneužívána.
Lukáš 18:10  "Dva muži vstoupili do chrámu, aby se modlili; jeden byl farizeus, druhý celník.


11  Farizeus se postavil a takto se sám u sebe modlil: `Bože, děkuji ti, že nejsem jako ostatní lidé, vyděrači, nepoctivci, cizoložníci, nebo i jako tento celník.
12  Postím se dvakrát za týden a dávám desátky ze všeho, co získám.´
13  Avšak celník stál docela vzadu a neodvážil se ani oči k nebi pozdvihnout; bil se do prsou a říkal: `Bože, slituj se nade mnou hříšným.´
14  Pravím vám, že ten celník se vrátil ospravedlněn do svého domu, a ne farizeus. Neboť každý, kdo se povyšuje, bude ponížen, a kdo se ponižuje, bude povýšen."

Slovo farizej se během let stalo nadávkou a symbolem všeho špatného. Když se ale orientujeme v době, do které je příběh zasazen, zjistíme, že ono to bylo spíš naopak. Farizeové byli lidé vysokých morálních i občanských kvalit. Lidé, kteří na sobě tak říkajíc pracovali. Mimo jiné byli asi jediní, se kterými se v tehdejší jen vnějškově zbožné společnosti dalo pohádat o božích věcech. Nový zákon to samozřejmě neodsuzuje, ale většinou ukazuje „odvrácenou stranu“ podobných snah, úskalí, na které se snadno narazí. Nedělá to samozřejmě proto, abychom nad farizei ohrnuli nos a mysleli si, že jsme lepší, když sami na všechno kašleme, ale proto, abychom se podobných chyb vyvarovali.
Většina sporů s farizei odhaluje to, že ve snaze plnit své povinnosti (boží zákon) do všech podrobností si zakládají na maličkostech, ale podstatné věci jim unikají. Citovaný text mluví o něčem jiném. Ukazuje, jak člověk, který se snaží být co nejlepší úplně podvědomě shazuje druhé, aby jeho kvalita víc vynikla. Ten modlící se pán nakonec vidí celé lidstvo jako nepoctivce a tak dál, jen on nad nimi vyčnívá jak hora. Není mu co závidět. Být jediný spravedlivý ve vesmíru musí být smutný úděl. Slova „tento celník" shrnují jak jeho mínění, tak i názorně ukazují, jak je vedle. Celníci byli v té době obecně vzato nechutné zjevy. Asi něco jako dnes manažer zahraniční banky kombinovaný s exekutorem. Legálně vyžírali vlastní národ a bohatli z toho, navíc metody, které používali, by se stěží daly nazvat civilizovanými. Ovšem sám fakt, že TENTO celník hledá něco v chrámě naznačuje, že nepůjde o typický případ. Výčet zásluh modlícího se pána ukazuje, jak je vedle na obě strany, směrem k Bohu i k bližním. Na jedné straně nabízí Bohu něco, co po něm nikdo nežádá, na druhé nevidí, že se spousta jeho spoluobčanů postí třeba i častěji, protože nemají co jíst. A tak dál.

Minula léta, ale lidská povaha se změnila méně, než se někdy předstírá. Nám Čechům se od doby národního obrození říká, že je nás málo, proto musíme množství vyvážit kvalitou.

Toto je staženo z webu Chelemendik.sk. jde o obecný úvod autorův k zamyšlení in concreto. Každý si může článek dohledat a přečíst a vyvodit si konsekvence či si udělat svůj názor na danou problematiku.

Pro moji potřebu stačí tento ůvod, který je v kvantitě téměř polovinou článku,ale je v něm obsaženo fatální a je celkovou předzvěstí pro moje krátké zamyšlení.......

Určitě známe ten spor v českých poměrech mezi současným presidentem a jeho spolupracovníky na straně jedné a bývalým zeměpánem a jeho povýšeneckou ekipou kožených zástěr na straně druhé. Jakmile někde v devotní mediokracii narazím na slovo populista, tak ihned zbystřím a čtu mezi řádky. Ona ta novinářská promiskuitní sebranka ihned sofismaty posunuje do úrovně pejorace ty, kteří prostě mluví k lidem jazykem jim srozumitelným a v mnoha případech i dle toho jednají.

Nebudem si nic nalhávat - on současný newspeek nemá jinou roli, než do mluvy entit zakomponovat naprosto neutrální mluvu, která ve svoji sterilitě bude natolik korektní, že se z nás stanou pouze verbální impotenti, kteří budou v roli gojímů skákat dle fantasmagorických vizí elitářské sebranky. Jsem přímo "udiven", jak se ze dne na den ze zákazníka stal klient a kromě asertivních sentencí kdejaké kravky směrem k zákazníkovi se nic nezměnilo téměř od doby pracovníků socialistického obchodu. Představa- že T.Baťa senior řka - náš klient, náš pán je přímo děsivá a další ukázka intelektuálské idiocie a jejich užitečných idiotů............  

Poslední spravedliví a ještě vědomí ředitele zeměkoule - znám je moc dobře. V české vaiaci většinou naplnění teze, čím blbější sedlák, tím větší brambory. Bohužel tito uvedení mají tu vlastnot, že velice dobře rozpoznají, před kým se pos.....a na koho se vys.....Toho většinou využívají skupiny se skrytým či otevřeným "česnekovým " oderem a začíná býti na malér zaděláno. Ono stačí tak trochu hlouběji vniknout do podstaty causy Čunek či Řápková a člověk si opět vzpomene na vynikající tezi filozofa Rio Preisnera , že prapříčinou všech průserů na území Koruny české ve dvacátém století je mentalita českého měš´táka a povýšenost intelektuálů. Jako vystřižené pro dnešní dobu ................

Asi z mých článků je patrno, že jsem dosti frustrován nízkou hranicí občanské odvahy postavit se všemu, co útočí proti samotné podstatně národní pospolistosti. Jsem si vědom, že onoto má mnohé historické kořeny a determinanty a spíše české chytráctví slouží jako instrument přežití a hlavně k překonání mnoha nesnází kladených v životě naší pospolitosti. Trochu mne mrzí, že v době nepohody se velice rychle nalézají tzv. vynícíi, kteří se spíše svezou s tokem událostí, které vznikly spontálně a mají svoje kořeny většinou vně území Koruny české.
 
To že česká společnost má mnoho archetypů farizejů / kteří jsou předchůdci dnešní rabínnské církve/, o tom není sporu. Jejich hlavním exponentem je bývalý zeměpán a v současné době jeho rezidenty jsou Kocáb, Motejl a partička ve SZ. Samozřejmě nesmíme zapomenout na chrupajícího knížete a předsedu TOP 09 a nenechat se zmást jeho tzv. lidovostí. Oni tito "lidoví" Bildeberci jsou opravdu zhotněním farizejů non plus ultra. Stačí si přečíst základní teze TOP 09 a každému je jasno, že Jeruzalém v jejich podání není místo třech monoteistických náboženství,ale místo, kdy toto bývalo sídelním místem králů Judee. Ono stačí čísti mezi řádky a oni si na symboliku velice potrpí,................

Netvrdím, že čská společnost je jenom v zajetí farizejů a celníků. jenom jsem se pokusil krátce poukázat, že naši "farizejové" mají i ke svoji nízké četnosti veliký vliv a celníků je v české společnosti více než je zdrávo. Nakonec na toto velice trefně upozornil i mnou proponovaný Švehla a možná zde někde mohou býti prvopočátky jeho oumyslného "opomíjení" současnými mocnými. Já jsem dokonce názoru, že spousta lidí mimo naše elitáře si s jeho odkazem k dnešku neví rady. On opravdu není obyčejným zbohatlickým balvanem, který se téměř během jedné noci dostal na politický Olymp, má pocit, že je prvním po Bohu a kromě "motající se" mu hlavy z moci  a buranským manýrů vlastně není ničeho schopen. Bohužel velká část naší společnosti mu toto velice dobře tzv. žere a na malér a munici pro intoše je zaděláno !

Žádné komentáře:

Okomentovat