vydáno: 25.12.2008, 15:28 | aktualizace: 25.12.2008 15:40
Praha - Dílo spisovatele Karla Čapka je stále živé a lidé mají pocit, že hovoří k dnešku, protože se nynější společnost svými možnostmi i slabostmi podobá jeho době. Při dnešním pietním aktu na Vyšehradě u hrobu velkého českého spisovatele to řekl teolog Tomáš Halík. Výročí Čapkovy smrti, od které dnes večer uplyne 70 let, si tam přišly připomenout asi dvě stovky Pražanů.
Čapek byl podle Halíka intelektuál, který bedlivě sledoval vývoj společnosti, diagnostikoval ji a komentoval. Čapkův lék na neduhy doby měl být rozšlapán stejně tak jako kufřík s léky doktora Galéna v jeho hře Bílá nemoc. Dvě diktatury se o to snažily, ale lék je zde, uvedl.
Teolog Halík vzpomněl i na Boha, který je v Čapkově díle lidský, chápající a odpouštějící. Bdí nad věcmi, které jsou na světě pro člověka, aby svítily a hřály. Připomněl, že v závěru života Čapek vyslovil svůj poukaz k transcendenci slovy Modlitby za pravdu, kterou u hrobu přednesl zpěvák a recitátor Rudolf Pellar. "Tato hodnota zůstává i dnes něčím, oč je třeba zápasit a pečovat," dodal Halík. Modlitba začíná slovy: "Bože, který jsi stvořil národy a všem jsi vdechl touhu žít ve cti, zbav dnešní svět toho nejhoršího - lži."
Boží hod před 70 lety dnes u Čapkova hrobu připomněl profesor František Černý. Když tehdy jako mladý gymnazista uslyšel o jeho smrti z Českého rozhlasu, uvědomil si prý, že jde po mnichovské dohodě a abdikaci prezidenta Edvarda Beneše o další ránu. "Plynuly roky, ale Čapek stále žije," uvedl. Dodal, že velký spisovatel se stal spolu s prezidentem Tomášem Garriguem Masarykem symbolem svobodného Československa.
Čapkovo dílo se stále vydává a čte po celém světě. K nejkrásnějším patří povídky, ale nejznámější jsou jeho protiválečné romány či hry. Aktuální byly hlavně v předvečer druhé světové války, ale na významu neztratily ani dnes.
Tento článek bude pokusem se možná pošetile postavit zase manipulaci streamu a mediokracii samotné. Já ji budu strukturovat do dvou částí - osoba K.Čapka či spíše pohled coby na človeka z masa a kostí a potom úlohu prof. Halíka.................
O tom, že K.Čapek byl velkým spisovatelem, o tom opravdu nepochybuji. Zda byl největším jak utilitaritivně tvrdí někteří nevím a nehodlám o tom polemizovat. Že patřil k nejbližším spolupracovníkům lži-mýthu TGM také není sporu. jeho členství u tak zvaných Pátečníků je obecně známým faktem.
Já se pokusím naznačit i něco z jeho negativ, o kterých se dnes tak cudně mlčí.
1/ žil v jakési až téměř paranoidní představě, že je ve stínu jeho bratra Josefa. Co bylo hlavní pohnutkou nevím a nebudu spekulovat........
2/ jeho nekritický postoj či spíše až intelektuálská pýcha k lidskému pokroku ho vedla až k ostudné adoraci Ústavy SSSR z let dvacátých a když byl z mnoha míst upozorněn na svůj omyl, tak reagoval až nepřiměřeně hystericky
3/ jeho role v tzv. anti- insigniádě při výkonu tzv. Lex Mareš. Jako levicový intelektuál se postavil do řady sice třeba s liberály, ale také kryptokomunisty.
Čeští studenti si svými protesty vydání insignií nakonec vynutili. Na shromáždění před právnickou fakultou pak tehdejší rektor Karel Domin a nastupující rektor František Mareš za velkého pohnutí všech přítomných insignie ukazovali přítomným studentům. Na stranu studentů bojujících za vydání insignií se postavil (k nevoli některých svých spolustraníků) i tehdejší pražský primátor Karel Baxa.
Vydáním insignií do českých rukou však celá záležitost neskočila. Následujícího dne zahájil levicový tisk v čele s Rudým právem a Haló novinami tažení proti „zfašizovaným studentům“. Manifest českých a slovenských spisovatelů sdružených v Obci československých spisovatelů, který české nacionalistické studenty tvrdě kritizoval, podepsali mimo jiné i Vítězslav Nezval, Karel Čapek, Ivan Olbracht, Zdeněk Nejedlý, Josef Hora či Konstantin Biebel. Oproti tomu manifest zvaný Slovo k českému národu, který podepsali mimo jiné Josef Svatopluk Machar, Karel Horký či Rudolf Medek, demonstrující studenty a vedení univerzity podpořil.
4/ K jeho cti patří, že napsal téměř manifest, Proč nejsem komunista ! Přesto je zajímavé, že anit tato materie nevadila komunistům k činnosti Spol.K a J Čapkových . Ono zřejmě někdy lze přimhouřit oko, zjistí-li mocní, že jejich kritiky mohou býti i vhodným beranidlem a dokonce propagačn materií.
Je už na čase, že lži-humanisté přestávají kvičet a propagovat lež, že K.Čapek umřel úštván českými fašisty. On prostě umřel na zápal plic a hotovo. To že se stal v éře tzv.druhé republiky terčem leckdy až nechutných ataků je nutno vnímat prizmatem doby. On byl symbolem nejenom TGM,ale i leckdy propagátorem obyčejných politických svinstev TGM proti svým oponentům a tak mu to pouze v době, kdy přestal platit Zákon na Ochranu TGM nechali jeho oponeneti skrze jeho apoštola tzv. sežrat. Ono je to vcelku prosté. I dnes jsme svědky, že naši -farizejové- chtějí nám lést až do postele a když dostanou "BODLO ", tak kvičí, jako by je na vidle brali . Snad nemusím specifikovat ,že..............
Ono je nutno ale objektivně podotknout, že i takový oponent Hradu, jako byl ze´ták TGM zlikvidovavým Jaroslava Durycha a vydavatel Fronty K.Horký vzal v této době K.Čapka v ochranu a vykázal fašisty do patřičných mezí .
Osobně jsem názoru, že K.Čapek patří ke klenotům české kultury. To by ovšem nemělo brátnit v jeho správném historickém zhodnocení a vnímání. Jakákoliv adorace je projevem obyčejné hlouposti, by´t by byla desetkrát stvrzena VŠ-tituly autora adorací.
Neodpustím si jenom štouchanec na dálku - jistá paní ve svém adoračním dílku na adresu tohoto muže kromě jiného nezapomněla zmítnit fakt, že protivníci TGM a Čapka / pro které má jednolitý název fašisté/ obviňovali TGM coby židomila a odvozeno u KČ tento fakt byl jeho působením strvrzením křivdění a hanobení "tatíčka ". Jsem vždy v úžasu nad překrucováním či dokonce manipulací a lhaním před dosti neinformovanou veřejností. Tak jednou pro vždy a srozumitelně ................
Dokonce i historik prof. Rataj v jedné svoji práci na adresu současného českého fašismu mluví o pokusech oživit otázku , zda byl TGM na půl Židem. Já nevím, zda tio lidé považují vechny české nacionalisty za úplné pitomce, i když na druhou stranu se ani nedivím při sledování některých individuíííí!
Ona ta snaha má trochu jinou pohnutku. TGM již za monarchie si zahrával s myšlenkou československého národa a později tento jinak nesmyslný konstruktu vtiskl coby jeden ze základních KÁNONů budování ČSR !
Že mu v tomto bylo mnoho lidí nápomocno, včetně slovenské evangelické inteligence je dnes obecně známo. Nakonec ten nejaktivnější sehrál coby stařičká ikona ještě roli dvorního šaška ve vládě K.Gottwalda po Únoru v roce 1948 - dr.Šrobár ! Ale zpět k problému - jedním z fundamentálních kořenů propagace československého národa byl lživý fakt, že symbol ČSR je dítětem moravské ženy a slovenského kočího.
Tato propaganda by velice rychle zhasla, kdyyby se povedlo v podmínkách ČSR prokázat obecně známé a zmapované úřady c.ak. monaechie, že otcem byl nikoliv Slovák, ale český Němec židovského původu. Čili žádný apriorní antisemitismu, by´t věřím, že spousta lidí ho preferovala v kontextu tohoto problému. Ale zboření mýtu syna Moravanky a Slováka coby propagančního instrumentu ! Punktum. Ono je to vcelku prosté , že ??????????
Přiznám se, že mne ani nepřekvapila účast politizujícího pátera Halíka .Jsem dalek toho, abych ho nazýval vředem na těle české ŘKC či vší v kožichu tohoto tělesa, jak jsem již zaznamenal z úst některých integrálních katoliků .On dle mého soudu je samozvanou pátou kolonou v lůně ŘKC a český episkopát si je toho vědom.
To že běží jakási tichá válka mezi tímto jinak na podmínky české katolické církve téměř polyhistoricky vzdělaným mužem a českým episkopátem je veřejné tajemství. On se netají téměř pohrdáním a cedí to eufemismem v podobě posměšku, že český episkopát je v zajetí lidového katolicismu. Ten zase naopak mu dal před několika lety jasnou informaci, že ŘKD je přísně strukturovaným a hierarchistickým tělesem a vše má svůj čas, i výkon fnkce BISKUPA. Neví, zda je pravda, že prof. Halík na nějaký čas opustil řady ŘKC a v lůně Církve starokatolické působil a pak se vrátil. Mám tuto informaci z druhé ruky a nemám možnost ji verifikovat !
nedávno jsem se zde uveřejnil článek o A.Švehlovi, se kterým K.Čapek hodlal vydat Rozhovory č. 2. Dúvody, proč k tomu nedošlo jsem zde zmínil. Doporučuji vyhledat v historickch pramenech, jak stroze a odmítavě přijímal A.Švehla K.Čapka coby představitel intelektuálů. Nakonec podobné zažívíme dnes v mnoha variantách. Švehla ctil Čapka, ale coby intelektuála ho vykázal do patřičných mezí a věděl, jaké škody dovedou tito lidé napáchat .
Je opravdu až humorné, jak se nám snaží namluvit prof. Halík , jak byl zbožným člověkem K.Čapek. Mám obavu, že jeho pojetí Boha bylo identické s pojetím maximálně deistů - antropocentrismus a potom velká bezradnost, když lidský pýcha přivede lidský rod před moment sebezáhuby !!!
Teolog Halík vzpomněl i na Boha, který je v Čapkově díle lidský, chápající a odpouštějící. Bdí nad věcmi, které jsou na světě pro člověka, aby svítily a hřály. Připomněl, že v závěru života Čapek vyslovil svůj poukaz k transcendenci slovy Modlitby za pravdu, kterou u hrobu přednesl zpěvák a recitátor Rudolf Pellar. "Tato hodnota zůstává i dnes něčím, oč je třeba zápasit a pečovat," dodal Halík. Modlitba začíná slovy: "Bože, který jsi stvořil národy a všem jsi vdechl touhu žít ve cti, zbav dnešní svět toho nejhoršího - lži."
Boží hod před 70 lety dnes u Čapkova hrobu připomněl profesor František Černý. Když tehdy jako mladý gymnazista uslyšel o jeho smrti z Českého rozhlasu, uvědomil si prý, že jde po mnichovské dohodě a abdikaci prezidenta Edvarda Beneše o další ránu. "Plynuly roky, ale Čapek stále žije," uvedl. Dodal, že velký spisovatel se stal spolu s prezidentem Tomášem Garriguem Masarykem symbolem svobodného Československa.
Čapkovo dílo se stále vydává a čte po celém světě. K nejkrásnějším patří povídky, ale nejznámější jsou jeho protiválečné romány či hry. Aktuální byly hlavně v předvečer druhé světové války, ale na významu neztratily ani dnes.
Tento článek bude pokusem se možná pošetile postavit zase manipulaci streamu a mediokracii samotné. Já ji budu strukturovat do dvou částí - osoba K.Čapka či spíše pohled coby na človeka z masa a kostí a potom úlohu prof. Halíka.................
O tom, že K.Čapek byl velkým spisovatelem, o tom opravdu nepochybuji. Zda byl největším jak utilitaritivně tvrdí někteří nevím a nehodlám o tom polemizovat. Že patřil k nejbližším spolupracovníkům lži-mýthu TGM také není sporu. jeho členství u tak zvaných Pátečníků je obecně známým faktem.
Já se pokusím naznačit i něco z jeho negativ, o kterých se dnes tak cudně mlčí.
1/ žil v jakési až téměř paranoidní představě, že je ve stínu jeho bratra Josefa. Co bylo hlavní pohnutkou nevím a nebudu spekulovat........
2/ jeho nekritický postoj či spíše až intelektuálská pýcha k lidskému pokroku ho vedla až k ostudné adoraci Ústavy SSSR z let dvacátých a když byl z mnoha míst upozorněn na svůj omyl, tak reagoval až nepřiměřeně hystericky
3/ jeho role v tzv. anti- insigniádě při výkonu tzv. Lex Mareš. Jako levicový intelektuál se postavil do řady sice třeba s liberály, ale také kryptokomunisty.
Čeští studenti si svými protesty vydání insignií nakonec vynutili. Na shromáždění před právnickou fakultou pak tehdejší rektor Karel Domin a nastupující rektor František Mareš za velkého pohnutí všech přítomných insignie ukazovali přítomným studentům. Na stranu studentů bojujících za vydání insignií se postavil (k nevoli některých svých spolustraníků) i tehdejší pražský primátor Karel Baxa.
Vydáním insignií do českých rukou však celá záležitost neskočila. Následujícího dne zahájil levicový tisk v čele s Rudým právem a Haló novinami tažení proti „zfašizovaným studentům“. Manifest českých a slovenských spisovatelů sdružených v Obci československých spisovatelů, který české nacionalistické studenty tvrdě kritizoval, podepsali mimo jiné i Vítězslav Nezval, Karel Čapek, Ivan Olbracht, Zdeněk Nejedlý, Josef Hora či Konstantin Biebel. Oproti tomu manifest zvaný Slovo k českému národu, který podepsali mimo jiné Josef Svatopluk Machar, Karel Horký či Rudolf Medek, demonstrující studenty a vedení univerzity podpořil.
4/ K jeho cti patří, že napsal téměř manifest, Proč nejsem komunista ! Přesto je zajímavé, že anit tato materie nevadila komunistům k činnosti Spol.K a J Čapkových . Ono zřejmě někdy lze přimhouřit oko, zjistí-li mocní, že jejich kritiky mohou býti i vhodným beranidlem a dokonce propagačn materií.
Je už na čase, že lži-humanisté přestávají kvičet a propagovat lež, že K.Čapek umřel úštván českými fašisty. On prostě umřel na zápal plic a hotovo. To že se stal v éře tzv.druhé republiky terčem leckdy až nechutných ataků je nutno vnímat prizmatem doby. On byl symbolem nejenom TGM,ale i leckdy propagátorem obyčejných politických svinstev TGM proti svým oponentům a tak mu to pouze v době, kdy přestal platit Zákon na Ochranu TGM nechali jeho oponeneti skrze jeho apoštola tzv. sežrat. Ono je to vcelku prosté. I dnes jsme svědky, že naši -farizejové- chtějí nám lést až do postele a když dostanou "BODLO ", tak kvičí, jako by je na vidle brali . Snad nemusím specifikovat ,že..............
Ono je nutno ale objektivně podotknout, že i takový oponent Hradu, jako byl ze´ták TGM zlikvidovavým Jaroslava Durycha a vydavatel Fronty K.Horký vzal v této době K.Čapka v ochranu a vykázal fašisty do patřičných mezí .
Osobně jsem názoru, že K.Čapek patří ke klenotům české kultury. To by ovšem nemělo brátnit v jeho správném historickém zhodnocení a vnímání. Jakákoliv adorace je projevem obyčejné hlouposti, by´t by byla desetkrát stvrzena VŠ-tituly autora adorací.
Neodpustím si jenom štouchanec na dálku - jistá paní ve svém adoračním dílku na adresu tohoto muže kromě jiného nezapomněla zmítnit fakt, že protivníci TGM a Čapka / pro které má jednolitý název fašisté/ obviňovali TGM coby židomila a odvozeno u KČ tento fakt byl jeho působením strvrzením křivdění a hanobení "tatíčka ". Jsem vždy v úžasu nad překrucováním či dokonce manipulací a lhaním před dosti neinformovanou veřejností. Tak jednou pro vždy a srozumitelně ................
Dokonce i historik prof. Rataj v jedné svoji práci na adresu současného českého fašismu mluví o pokusech oživit otázku , zda byl TGM na půl Židem. Já nevím, zda tio lidé považují vechny české nacionalisty za úplné pitomce, i když na druhou stranu se ani nedivím při sledování některých individuíííí!
Ona ta snaha má trochu jinou pohnutku. TGM již za monarchie si zahrával s myšlenkou československého národa a později tento jinak nesmyslný konstruktu vtiskl coby jeden ze základních KÁNONů budování ČSR !
Že mu v tomto bylo mnoho lidí nápomocno, včetně slovenské evangelické inteligence je dnes obecně známo. Nakonec ten nejaktivnější sehrál coby stařičká ikona ještě roli dvorního šaška ve vládě K.Gottwalda po Únoru v roce 1948 - dr.Šrobár ! Ale zpět k problému - jedním z fundamentálních kořenů propagace československého národa byl lživý fakt, že symbol ČSR je dítětem moravské ženy a slovenského kočího.
Tato propaganda by velice rychle zhasla, kdyyby se povedlo v podmínkách ČSR prokázat obecně známé a zmapované úřady c.ak. monaechie, že otcem byl nikoliv Slovák, ale český Němec židovského původu. Čili žádný apriorní antisemitismu, by´t věřím, že spousta lidí ho preferovala v kontextu tohoto problému. Ale zboření mýtu syna Moravanky a Slováka coby propagančního instrumentu ! Punktum. Ono je to vcelku prosté , že ??????????
Přiznám se, že mne ani nepřekvapila účast politizujícího pátera Halíka .Jsem dalek toho, abych ho nazýval vředem na těle české ŘKC či vší v kožichu tohoto tělesa, jak jsem již zaznamenal z úst některých integrálních katoliků .On dle mého soudu je samozvanou pátou kolonou v lůně ŘKC a český episkopát si je toho vědom.
To že běží jakási tichá válka mezi tímto jinak na podmínky české katolické církve téměř polyhistoricky vzdělaným mužem a českým episkopátem je veřejné tajemství. On se netají téměř pohrdáním a cedí to eufemismem v podobě posměšku, že český episkopát je v zajetí lidového katolicismu. Ten zase naopak mu dal před několika lety jasnou informaci, že ŘKD je přísně strukturovaným a hierarchistickým tělesem a vše má svůj čas, i výkon fnkce BISKUPA. Neví, zda je pravda, že prof. Halík na nějaký čas opustil řady ŘKC a v lůně Církve starokatolické působil a pak se vrátil. Mám tuto informaci z druhé ruky a nemám možnost ji verifikovat !
nedávno jsem se zde uveřejnil článek o A.Švehlovi, se kterým K.Čapek hodlal vydat Rozhovory č. 2. Dúvody, proč k tomu nedošlo jsem zde zmínil. Doporučuji vyhledat v historickch pramenech, jak stroze a odmítavě přijímal A.Švehla K.Čapka coby představitel intelektuálů. Nakonec podobné zažívíme dnes v mnoha variantách. Švehla ctil Čapka, ale coby intelektuála ho vykázal do patřičných mezí a věděl, jaké škody dovedou tito lidé napáchat .
Je opravdu až humorné, jak se nám snaží namluvit prof. Halík , jak byl zbožným člověkem K.Čapek. Mám obavu, že jeho pojetí Boha bylo identické s pojetím maximálně deistů - antropocentrismus a potom velká bezradnost, když lidský pýcha přivede lidský rod před moment sebezáhuby !!!
Žádné komentáře:
Okomentovat