Počet zobrazení stránky

čtvrtek 31. března 2011

Převzato a s chutí............

Hrabě Joseph de Maistre (1753-1821) byl hlavním teoretikem Kontra-osvícenství, jehož spisy stimulovaly takových myslitelů jako Saint-Simon, Auguste Comte a Charles Maurras, a inspirovaly generace Francouzských rojalistov a ultramontánnych katolíků. Ačkoli byl Francouzům jazykem a kulturou a psal francouzsky, Maistre nikdy nebyl Francouz / francouzský občan /.
Narozen 1753 v Chambéry, hlavním městě Savojský, pak části Království Piemontu-Sardinie, Maistre vždy zůstával poddaným Savojského domu. Vyučený jezuity av lokální college, Maistre získal své právnické vzdělání na turínské univerzitě. Jako jeho otec, sloužil v Savojskem Senátu (ekvivalent k Francouzskému parlamentu), a stal se senátorem v roce 1788.
Následkem Francii invaze do Savojsko 1792, Maistre opustil Chambéry, a sloužil jako Piemontu diplomat v Lausanne (1793-97) a Petrohradě (1803-17). Jeho pozdější právnická kariéra zahrnovala službu "regenta" (hlavy soudního systému) v Sardinii (1800-1803) a "regenta" (ministra spravedlnosti) v Piemontu-Sardinii (1818-21).
 
Navzdory jeho právnické kariéře a dědictví obrovské právní knihovny od jeho starého otce z matčiny strany, Maistreho zápisníky a ranní korespondence ukazují, že se vždy zajímal o humanitní předměty jako filozofie, teologie, politika a historie jako o úzce právní otázky. Ke své rodné francouzštině, řečtině a latině, které tvořily část jeho excelentního klasického vzdělání, Maistre četl anglicky, italsky, španělsky, portugalsky a německy / s problémy /. Jeho poznámky a práce dokazují, že vynikal také v čtení textů Starého a Nového zákona, Církevních Otců, řeckých a latinských klasických autorů, renesance, autorů 17.století a všech hlavních představitelů evropského osvícenství.
 
Ve skutečnosti bylo toho málo v životě Maistreho před rokem 1789 co by předpovídalo pozdějšího reakčního publicisty. Od 1774 do 1790, patřil k zednářskými lóžam v Chambéry a byl kontaktu s více esoterickém a "iluminátskou" skupinou skotského ritu zednářů, která byla v sousedství, v Lyonu. Tento odkaz může vypadat divné na pozdějšího katolického apologétu, ale v této době byly tyto lóže navštěvované často kněžími a biskupy stejně jako katolickou šlechtou. Lóže byly výhodným místem pro ambiciózního mladého muže, kde si mohl udělat přátele pro užitečných pro kariérní vzestup a pro diskuse o politických reformách. Navíc, mystické doktríny populární v zednářských kruzích se Maistremu často zdály být venkovskou protisilou k racionalismu a odmítání náboženství v těch časech.
 
Blízký a zúčastněný pozorovatel pokroku ve Francii v letech předchozích revoluci, Maistre viděl v úřednících Francouzského parlamentu přirozených vůdců postupných umírněných reforem, a schvaloval jejich úsilí přimět krále ke svolání Generálních stavů.
 
Zprvu plný entuziasmu ohledně možností reforem, mohl také uvažovat nad zvolením do Generálních stavů; vlastnil totiž majetky napříč francouzskou hranicí a pravděpodobně vyhovoval požadavkům na způsobilosti. V každém případě, Maistre brzy ztratil iluze ohledně novinkami z Versailles. Oponoval spojení tří stavů / šlechty, kléru a třetího stavu / av polovině července 1789 předpověděl, že "záplava zel" bude následovat toto "rovnostárčenie." Co se zdá být rozhodující v Maistreovom obratu proti revoluci byla revoluční legislativa ze 4 srpna 1789. Od Září, přemýšlel nad tím, že vezme do rukou pero aby se postavil současným událostem.
 
V době francouzské invaze do Savojský v září 1792, Maistreho intelektuální opozice k revoluci a všechny jeho práce byly pevně stanoveny. Okamžitě odešel do Piemontu se svou manželkou a dětmi, jako jediný Savojský senátor, který tak učinil. Maistre se vrátil do Chambéry na krátce v lednu 1793, částečně v pokusu uchránit svůj majetek před konfiskací, částečně proto, že Turín se zdál být neochotný odměnit jeho loajalitu vhodnou pozicí. Avšak, brzy zjistil, že nemůže podporovat Francouzi-vydržována režim a opět odcestoval, nyní do Švýcarska, kde začal novou kariéru jako kontra-revoluční publicista.
 
Maistreho první úsilí v tomto žánru, jeho čtyři Lettres d'un royalisté savoisien, publikované v 1793 pro tajný oběh ve Francouzi okupované Savojsku, odhalil dilema čistého politického rojalizmu ve věku demokratické revoluce. Dokud se stěžoval, že politická loajalita se stala předmětem kalkulací více než instinktem než jím bývala, jeho vlastní apel byl precizním osvětlením jeho osobního zájmu. Žádal své čtenáře aby posoudili vládu Savojského Domu podle jeho záznamů a vyzýval svých Savojských spoluobčanů "Milujte své vládců jako milujete řád se vší silou své inteligence."
 
Maistre rychle zamítl čistou politickou analýzu ve prospěch příhodné interpretace událostí, k níž došel v létě roku 1794. Jakkoli to bylo publikování jeho Considérations sur la France na počátku roku 1797 která ohlásila světu Maistreho nové teologické vysvětlení francouzské revoluce, a přinesla jeho reputaci největšího obránce trůnu a oltáře. Maistre dal kosmický význam revoluci tím, že proklamoval, že nikdy nebyla role Prozřetelnosti v lidských vztazích více zřetelná.
 
Samozřejmě Joseph de Maistre nebyl prvním kdo vyložil prozřetelnosti výklad revoluce. Jude-křesťanská tradice poskytovala hojnost precedentů pro pohled na takovou katastrofu jako práci Prozřetelnosti a určitý počet rojalistických spisovatelů se věnoval tomuto tématu. Maistre však prezentoval svou teorii s odlišující komplikovaností, silou a jasností. Konštruujúc co se stalo současně jako Boží trest a jak prozřetelně ustanovení měn na obnovu Francie, Maistre byl schopen odsoudit revoluci a její ideje které ztělesňovala av tomtéž čase nakládat s ní jako nezbytným prelúdiom pro obnovu bourbonské monarchie. Politická dilema savojského rojalistu našla své řešení v náboženské vizi vykoupení.
 
Maistre četl Reflections on the Revolution in France Edmunda Burka brzy poté co práce vyšla v roce 1790, a sdílel Bouřkové emocionální reakci proti násilí, "nesmrtelnosti," a "ateismu" revoluce. Maistrova práce odráží Burkovské témata, zahrnujíc úctu k ustálen institucím, nedůvěru k inovacím, obranu předsudků, aristokracie a církve. Maistre se odlišuje od Burka primárně ve svém pojetí Prozřetelnosti av jeho neústupná obraně tradičního Římského katolicismu a papežské autority.
 
Maistreho pozdější práce odhalují postupný posun důrazu z politiky na fundamentální filozofické a teologické otázky. Jeho Essai sur le principe générateur des constitutions politiques (napsána v 1807 a publikována v 1814) generalizované politické principy na kterých postavil Considérations sur la France. Du Pape (1817) plná síly dokazuje neomylnou papežskou autoritu jako nezbytný předpoklad pro politickou stabilitu v Evropě. Les Soirées de Saint-Pétersbourg (publikováno krátce po Maistreho smrti v 1821), prozkoumaly množství filozofických a teologických otázek v duchaplné formě dialogu, zatímco dodatek, nazvaný "Enlightement on Sacrifices," odhaluje Maistreho ideje týkající se utrpení a násilí. Konečně, Examen de la Philosophie de Bacon (nepublikované do roku 1836) lokalizuje zdroje scientizmu a ateismu osvícenství v pracích anglického spisovatele.
 
Maistre byl ostře kritizován pro extremismus jeho názorů, a částečně pro jeho úvahy o sociální roli kata, o válce ao krveprolitím. Jeho hloubání bylo určitě originální; odmítající co kritizoval jako osvícenské formy racionality, Maistre se snažil porozumět iracionálním a násilným dimenzím sociálního a politického života. Ačkoliv jeho teorie mnoha šokovaly, mělo by být na něj pohlíženo spíše jako na inovativního teoretika násilí, spíše než jeho advokáta.

 
Richard Lebrun / který odešel do důchodu z Department of History of the University of Manitoba in 1998 /

Žádné komentáře:

Okomentovat