| |
Nestěžujte si jeden na druhého, bratří, abyste nebyli odsouzeni. Hle, soudce stojí přede dveřmi! [Jk 5,9] |
Václav Jiří Vostřez: Dopis domovu
Národy Střední a Východní Evropy si v dohledné době zvolí směr příštího vývoje. Také Český národ a naše Vlast stojí před tímto rozhodnutím. Je žádoucí, aby každý občan šel volit a volil dobře! Nečekejme, že z ciziny dostaneme něco zadarmo, že nám zaručí svobodu a prosperitu. Plané sliby a klam světových vůdců dravého liberalismu varují dostatečně. Už Velká francouzská revoluce začala heslem VOLNOST, ROVNOST, BRATRSTVÍ a utopila se v krvi. Zbytečné války ničily hodnoty a životy mnohých nevinných obětí. Bombardováním i okupací národů nelze budovat mír ve světě. Právo silnějšího platí jen v džungli. Nepraví vůdcové podporovali nacisty ještě po mnichovském diktátu v r. 1938 a po válce formou velmocenských zájmových sfér uvrhli do otroctví větší část populace světa. Udržovali bolševiky u moci a ještě dnes chrání komunisty zjevné i ty zakuklené. Dnes si říkají globalisté a pod třpytem zlatého telete míní "sjednotit" též Evropu. Podívejme se dobře, co prosazují jejích služebníci, technokraté v Bruselu: Prosazují civilizaci smrti (už dnes Český národ vymírá), snižují náboženské přesvědčení, rozvrací morálku, spořádanou rodinu a patriotismus; podlamují důstojnost člověka a jeho nezadatelná práva; neuznávají nadřazenost přirozených zákonů; svobodou nazývají zvůli sobeckých zájmů a neúprosnost tzv. tržní ekonomie; stranickým prosazováním kvót výroby, subvencí a tarifů ničí možnost přežití v zemědělství a svobodném podnikání vůbec; rozkrádání národního majetku nazývají privatizací, atd. atd.
Lidové a socializující demokracie jsou podvodné. První vyřadila občanskou většinu národů a druhá nesmyslným řízením zadlužuje i příští generace. Národní fronta i sociální demokraté jsou antisociální. Poslanec a senátor má odpovídat za své činy voličům a hlasovat podle svého svědomí. Nesmí být sešněrován koaliční, či opoziční smlouvou. V řízení státu má platit zdravý selský rozum, po vzoru Antonína Švehly a Rudolfa Berana. Jsem v exilu posledním nástupcem v té řadě. Domovu jsme dosud nemohli předat kontinuitu. Nepřestaneme prosazovat PRAVDU, SPRAVEDLNOST podloženou milosrdenstvím, SOLIDARITU, UŠLECHTILOST a KRÁSU. Nikdo nás nekoupí, ani nezastraší!
05. 09. 2009 -
Celý článek ve formátu PDF je možné stáhnout zde.
Prohlášení k volbám do zastupitelských sborů ČR
Republikánská strana zemědělského a malorolnického lidu
(RSZML)
Vážení občané, zejména přátelé zemědělství a venkova!
RSZML vstupuje samostatně do voleb. Jako v minulosti se opírá o venkov, drobné vlastníky půdy, zemědělce a svůj zemědělský program v přesvědčení, že existemce národa úzce souvisí se vztahem k půdě a rodné zemi. Ze zemědělství, jež využívá půdu jako nevyčerpatelný zdroj obživy, se odvíjí vše ostatní v hospodářské sféře. Svépomocný princip zmíněný dále a pro zemědělství rozvinutý v následných podáních je použitelný pro všechna odvětví hospodářské činnosti. S ohledem na současný neblahý stav veřejného života v naší zemi, vzrůstající hospodářskou závislost na zahraničí, nevyužívání potenciálu naší země a dokonce vzrůstajícího dovozu potravin, obracíme se na Vás s návrhem na vytváření předpokladů pro náš další národní život.
Odumírání
Dnes český národ vymírá. Podle statistik umíralo v roce 2007 více starých lidí než se rodilo dětí. RSZML předkládá návrh k začátku odvrácení záhuby národa a k jeho provedení prosí o podporu široké veřejnosti. Příčinou negativního populačního růstu v posledních letech jsou obavy mladých lidí produkčního věku o vlastní obživu a hospodářské zabezpečení potomstva, mimo další související jevy, a z toho plynoucí vnucený časový posun v přirozené touze mít děti „na neurčito“. Nadměrný ekonomický stres má záporný vliv i na samotnou rozmnožovací schopnost lidí.
Krize dlužního hospodářství 2008
Osmnáctého září 2008 předstoupil v kongresu Spojených států před 16 nejvlivnějších poslanců a senátorů šéf tzv. Federálního rezervního systému Benjamin Bernanke, dřívější profesor národního hospodářství na universitě v Princeton, New Jersey a oznámil, že americká ekonomika, a tím celá světová ekonomika, je před zhroucením. Během prvních dvou měsíců po tomto oznámení bylo pak pro začátek vloženo pod hlavičkou americké vlády do amerického bankovního sytému pět bilionů dolarů ve formě hotových peněz a vládních záruk. Pro srovnání, to je asi čtvrtina hodnoty celého amerického trhu s akciemi, nebo čtvrtina hodnoty všech domů ve Spojených státech nebo třetina celkového ročního národního produktu USA. Televizní reportéři nadhazovali v té době expertům otázky o délce pokračovaní s tisknutím peněz až dokud nedojde ke zmírnění krize. Rozumí se, tisknutí papírových peněz, které nejsou nijak podloženy. Byl i televizní odborník, který navrhoval investorům, že by bylo dobré si koupit akcie firem vyrábějících inkoust na tisknutí peněz, neboť dokud se krize nevyřeší ho může být hodně potřeba. Spojené státy nemají žádné vlastní rezervy, naopak velký státní dluh a tak nezbývá než řešit krizi tisknutím peněz. I za těch okolností mezi světovými měnami dolar stoupal, neboť se předpokládalo, že hospodářská situace je jinde ještě horší.
Reakce na krizi
Čtyři dny po této události, když se jeho stranou tolik obdivovaný světový hospodářský systém hroutíl, jako by byl zcela neinformován, prohlašoval předseda ČSSD Jiří Paroubek na nedělním polední programu v České televizi, že se jeho strana pere s ODS o moc. Je sice pravda, že hlavně o moc už v poslední minulosti usilovaly jak nacismus tak komunismus a tak nemůže být přiléhavějšího názvu pro dnešek než neokomunismus. Jinak ale kvůli závislosti ČSSD na cizích hospodářských a sociálních doktrinách, které, jak naznačeno dříve, končí ze dne na den, výsledek jejího hospodářské a sociální hazardování z neznalosti ale nenechá na sebe nikdy dlouho čekat a je velká pravděpodonost, že hospodářský a sociální krach je s ČSSD vždy za rohem. Ve stejný den se předseda ODS Mirek Topolánek na druhé telvizní stanici snažil vymluvit, že za machinace v jeho straně nenese zodpovědnost. Měsíc nato, když hospodářský krach do té doby nenastal, dostala ČSSD od neinformovaného obyvatelstva volební vítězství ve 13 krajích.
Příčiny krize dlužního hospodářství
Odpovědnost za krizi si nikdo na sebe nevezme, neboť přiznání zavání vězením. Omluv je bezpočtu a výmluv úměrně tlaku veřejného mínění. V prostředí všeobecné nejistoty se omluvy nosí, neboť veřejná média nemohou nabídnout nic jiného. Snad jen vychvalovat neštěstí milionů lidí, a to se nezdá únosné.
Výmluv je velké množství, třeba, že vláda nemá pravomoci a zákony vést věci na pravou míru. Možná, že je i měla, ale nikdo o tom nevěděl. Možná, že je dříve měla a vzdala se jich ve prospěch nevládních, nadvládních nebo nadnárodních organizací. Kdo však má pravomoci, když ne vláda, aby se v případě krize záležitosti vyřešily v klidu, ne pod Damoklovým mečem hrozící katastrofy, jak se ukázalo v poslední krizi. Stejně tak, když jen málokdo, jestli vůbec někdo rozumí všem postupům, které se v dnešním bankovnictví doposud užívali, neznamená to, že jsou oprávněné.
Poučení z krize 2008
Krize tak odhalila slabiny dlužního hospodářství, které byly vždy na první pohled zřejmé, ale které ti, kteří z dlužního hospodářství těžili, nechtěli vidět či připustit, ba je i popírali. Hlavně, proč si zvykat na dluh, dělat vše rozumné i nerozumné na dluh, a vůbec dělat něco na co ten či onen nemá. Když musí žít v rámci svých možností každý jednotlivec a rodina, proč by tedy neměl podobně žít podle svých možností stát, podnik, banka nebo podnikatel? Je tak naprosto nesmyslné zakládat něco na dluhu, hlavně od neznámých nebo cizích společností, když, jak se ukázalo v hospodářských krizích, a hlavně té poslední, trvající krizi, ten dluh není nikdy jistý.
Banky
S dluhem nakládají banky. Celý světový bankovní systém přivedl na kolena krach jen jediné banky, Lehman Brothers. V jeho důsledku došlo k okamžitému poklesu hospodářské činnosti v celém světě, s katastrofickými dopady na rozvojové země v celém světě. To vše v souvislosti s nedůvěrou, která vznikla ve finanční sféře z možnosti, že ostatní banky se mohou položit stejným způsobem. Mezibankovní styk se zpomalil a banky odmítaly financovat nové projekty ve výrobní sféře. Výsledkem je hospodářský propad při nejmenším na několik let.
Nebankovní financování
S dluhem také nakládají tak zvané finanční instituce, některé používající označení banka, dávající úvěr na převážně velké projekty a které nepodléhají žádným předpisům a pravidlům. Mnohé tyto společnosti mají centra v cizích zemích a ostrovech po celém světě nebo jsou i jinak nedosažitelné. Jako následek globalizace jsou ale propojeny s finančním světem a tak krize podobné té z roku 2008 se mohou stát častějšími a mohou přinést do světového hospodářství nejistotu. Odhaduje se, že nebankovní instituce se v USA podílí dvěma třetinami na celkovém finančním obratu.
Cizí vlastnictví bank
Stejně tak alarmující je vlastnictví bank zahraničními firmami a financování místního hospodářství ze zahraničí. Informace o finanční způsobilosti zahraničních bank jsou v zahraničí a veřejně nedostupné jako obchodní tajemství. Místní zákazník si tedy nemůže udělat představu zda ta či ona firma může poskytovat hledanou službu na několik let do budoucnosti nebo je těsně před krachem.
Dosavadní vládní opatření vynucená krizí
V prvním roce krize vložily vlády různých států do hospodářství světa, hlavně bank, dalších nejméně pět bilionů dolarů z peněz daňových poplatníků, z toho asi osmdesát procent ve Spojených státech. Topolánkova vláda vyjádřila záměr dát k dispozici 40 miliard korun, což znamená 4 tisíce korun na každého občana, včetně dětí, důchodců a starců. V závislé ekonomice, včetně cizího vlastnictví skoro všech bank, však takový zásah nemůže nic změnit. Pro srovnání, ve Spojených státech to bylo v prvním roce kolem 25 tisíc dolarů na každého, tedy v převodu asi kolem 450 tisíc korun na každého občana a mnohem více na každého daňového poplatníka. S výjimkou zamezení bezprostřední katastrofě, zmíněné dříve, byl podle hospodářských ukazatelů, včetně procenta nezaměstnanosti, však účinek všech opatření ve světě zanedbatelný a krize pokračovala.
Hospodářský úpadek
Ve světovém srovnání byla Československá republika se svým hrubým domácím produktem v posledním období republiky a mezi deseti nejvyspělejšími státy na světě. Po čtyřiceti letech vlády Komunistické strany kleslo Československo ve srovnání s ostatními státy zhruba na 40.místo na světě. V období tak zvaného post-komunismu, za vlád ODS a ČSSD se následné státy hospodářství dále propadly až někam na 60. místo na světě. Je možné se divit, že mladí lidé se nemohou za těchto okolností rozmnožovat? Na druhé straně je logické, že strany které tento stav bezpochyby svými politickými opatřeními jako je znárodnění všeho druhu (KSČ), kupónová privatizace a šoková terapie (ODS) nebo nadměrné zvýhodňování mezinárodního kapitálu (ČSSD) způsobily, jej nemohou stejně tak napravit? Jak se mohl každý přesvědčit za posledních 60 let, za jejich další vlády žádné výrazné bezprostřední zlepšení očekávat nelze.
Názorové dno
Úpadek není jen hospodářský, ale hlavně mravní a celospolečenský, politický i kulturní a civilizační. Těžko, jako jeden příklad za všechny, srovnávat stav, kdy za první republiky vlál před okresním soudem bílý prapor, znamenající, že v okresním vězení není nikdo, se stavem, kdy za nacizmu, komunizmu nebo dnes byly a stále jsou přeplněny všechny věznice. Jinými slovy, současný stav se jen těžko dá přirovnat k tomu, na který je národ z minulosti zvyklý a právem by jej považoval za přijatelný.
Hodnotový propad
Základními nutnostmi pro uhájení třeba i jen holého života člověka je obživa, ošacení, střecha nad hlavou a bezpečnost. Z širšího hlediska, popřevratové poměry po roce 1989 nezměnily v tomto směru nic, neboť jakékoli znatelné zlepšení základních životních podmínek zůstává, stejně jako za totalit, výhradou privilegovaných. Naopak, klíčové jevy jako udržení aspoň stávajícího počtu původního obyvatelstva, bezdomovství nebo kriminalita nabyly krizových rozměrů neznámých v mírových podmínkách v celé tisícileté historii národa. Vláda a strany v parlamentě nesou zodpovědnost za současný stav, ale nejsou schopny zjednat účinnou nápravu. Schovávají se za nesmyslná tvrzení, že je to teď všude v Evropě a ve světě stejné nebo za líbivá, byť hesla, o demokracii, lidských právech, tržním hospodářství, Evropské unii, atd. Ta jenom nahradila podobná zprofanovaná komunistická hesla o vládě dělníků, rolníků a pracující inteligence, socialistické dělbě práce a Sovětském svazu, jako pokračování stejně absurdních nacistických hesel.
Příkladná tradice
První Československá republika byla naopak, ve své době, mezi dvěma světovými válkami, podle dnes platných měřítek, vzorový stát. Na hony vzdálena od přístupu k vládě za fašizmu, komunizmu a dnes. Následkem toho byla přijatelná reprodukční schopnost obyvatelstva, nebyli žádní bezdomovci a skoro žádná kriminalita. Je podivné, že ani s ohledem na současné neutěšené poměry se dnešní strany nevrací k principům osvědčeným v minulosti. Na příklad, starost o obživu obyvatelstva byla při založení moderního československého státu na prvním místě. Z prostého důvodu, že spoléhání na někoho jiného může být za jakékoli krize (jako několikaleté sucho) pro národ sebevražedné.
Slavná minulost
Známé politické rozvrstvení našeho obyvatelstva od první světové války do roku 1938 ukazuje skladba mandátů získáných jednotlivými stranami ve volbách do sněmoven parlamentu 1920, 1925, 1929, 1935; do sněmů Země koruny české 1907 a 1911 a sněmovny Parlamentu ČR 1992, 1996, 1998 a 2002 (viz. příloha). Pod vedením předsedy vlády Antonína Švehly zaujala důstojné místo ve většině vlád v Československé republice Agrární strana, známá také později jako RSZML. Byla založena ještě za Rakousko-Uherska v roce 1899 jako Česká agrární strana, po roce 1918 pokračovala jako Republikánská strana československého venkova až nabÿla v roce 1922 svůj dnešní název. (V rozborech uveřejněných na internetu je uvedena řada informací). Jednu z nejnovějších knih napsal Antonín Kubačák s názvem Ministerstvo zemědělství v letech 1918 až 1938 a vydalo ji MZe ČR.) Po protizákonném zastavení činnosti za nacismu a komunismu působí až do dnešních dnů Agrární strana v exilu (RSZML v exilu), se sídlem ve Spojených státech amerických a v Kanadě.
Zorný úhel
K současné aktuální problematice zdůrazňujeme, že nadměrně rozsáhlá „ Smlouva o ústavě pro Evropu“ zejména Část 3 Politika a fungování, jež vlivem nedostatečného respektování základních prvků plynoucích z přirozeného zákona – toho, že strůjcem a stejně tak i uživatelem plodů veškerého veřejného dění je jednotlivý občan - je pro většinu občanů, nejen v naší republice, ale i v celé Evropě, nepřijatelná. (Z těchto důvodů také u nás v ČR většina občanů i reprezentace společnosti zaujímají zdrženlivý postoj, což vytvořilo stav, že zájmem zastupitelských orgánů a zejména sdělovacích prostředků namísto navrhování konkrétních řešení jsou většinou negace, ač se jimi také snad upozorňuje na některé potřeby.)
Základní kámen
Podobně nedostatečný je návrh vlády ČR s názvem Strategické hospodářské a sociální strategii předaný v roce 2006 Evropské komisi, kde je naprosto nedoceněn základní resort Mze, včetně vodního hospodářství. Nerespektuje se význam resortu Mze, přestože ten se podílí na hrubém domácím produktu 12% až 15%, a má neměřitelnou důležitost pro existenci národa v udržování přirody. Tento podíl, bohužel, ani Mze, ani státní statistika u nás neuvádí. Stejně tak, není hodnocen resort Mze v patřičné úrovni při definici Společných národních cílu a úkolů ČR. Je to podivný přístup, neboť u nás v minulosti, a nyní všude jinde na světě, toto hodnocení vždy zahrnuto bylo a je.
Směr
Jsme si vědomi obtíží spojených s naléhavým řešením. Domníváme se však, že vážný propad našeho zemědělství a venkova a celková situace naší země, vyžaduje mimořádnou pozornost. S ohledem na potřebu zabezpečení zájmů a politické reprezentace resortu zemědělství a venkova je pak zvlášť vážná situace. Zájmové organizace jsou roztříštěny do parciálních zájmů stojících proti sobě a nemajících dostatek vůle a schopností ke sjednocení pro obhajobu zájmů zemědělství a venkova. Ještě vážnější situace je v obhajobě politických zájmů obyvatelstva. Na příklad, ve sféře obživy občanů byl po listopadu 1989 založen Svaz vlastníků půdy. Aktivizoval rolníky, kteří se scházeli na nebývale početných shromážděních po celé republice. Zájmové organizace i politická hnutí rolníků a všech občanů, které se osvědčily do roku 1938, bylo však dosud znemožněno obnovit v původním, významném rozsahu.
Postup
Ústavní orgány za takové „revoluční situace“ zpravidla považují zemědělství a venkov za nedostatečně lukrativní možnost získání výhodných majetkových a mocenských pozic. Zejména pak v naší součastné situaci, kdy došlo k podstatnému snížení počtu pracovníků v zemědělské prvovýrobě, nachází uplatnění takové názory, že se jedná o rozvojově malý význam části národního hospodářství. Nerespektuje se při tom celá vertikála od prvovýroby přes zpracovatelský průmysl a obchod, až po finální předání konečných výrobků potravin, nápojů, rybářských výrobků, lesních a dřevozpracujících výrobků a surovin pro další průmyslová odvětví. Podobně, že zemědělská prvovýroba je stále přirozeným základem ochrany přírodních zdrojů, krajiny a životního prostředí pro celou společnost, zejména pro městské obyvatelstvo a podmínkou ochrany před povodněmi i půdy před erozí.
Záměr
RSZML chce ochránit obyvatelstvo před všemi krutými dopady způsobenými 70 lety totality a dnešními parlamentními stranami, počínaje zemědělstvím a to způsobem osvědčeným v minulosti v období první Československé republiky 1918 -1938. Je to soubor opatření určených především pro nejubožejší z ubohých v tomto státě, zapomenuté obyvatele venkova, rolníky, živnostníky, včetně malých a středních podnikatelů.
Plán
V dosavadních návrzích Resortu MZe se osvědčilo rozlišit postupnou práci na dvou stupních „ Věcného obsahu programu resortu“, a to:
a) na prvním stupni vypracovat strategii tří relativně oddělených částí
- zemědělská prvovýroba, potravinářská výroba a související nepotravinářské zpracování produktů zemědělské prvovýroby včetně obchodu
- lesnickohospodářská část včetně základního zpracování prvovýrobních lesnickodřevařských výrobků a jejich obchodování
- vodohospodářská část
b) na druhém stupni pak integrovat tyto tři části do celistvého resortu zemědělství. Tyto tři části mají vzájemné užší vazby, než k ostatním oborům a odvětvím komplexního ekologicky a sociálně orientovaného kapitalistického tržního hospodářství v ČR, EU a širšímu zahraničí.
Pozemková reforma
Pozemková reforma z první republiky dala základ následné prosperitě. Ukázala obyvatelstvu, že po třech stech letech národní poroby má vláda na mysli zájem všech lidí bez rozdílu, zvláště nemajetných na venkově. Po 60 letech nacizmu a komunizmu se dosud nic podobného nestalo a RSZML si proto klade za úkol ihned pomoci především nemalému počtu vlastníků půdy a soukromě hospodařících rolníků novou pozemkovou reformou.
Soubor navrhovaných opatření pro zemědělství nyní má souhrnný název Nová pozemková reforma a je pokračováním a ukončením pozemkové reformy započaté v roce 1921. Má tři hlavní cíle:
1) Zabránit překotnému prodeji zemědělské půdy vlastněné chudým venkovským obyvatelstvem, okamžitým zvýšením výnosů za jeho pronájem. Místo dosavadní almužny (1% ročně z ceny půdy) dostane každý vlastník pětinásobek, který sice bude pro začátek jen polovinou platby v EU, ale pro zchudlé obyvatelstvo dnešního venkova vítaným znatelným příspěvkem k dnešnímu nuznému živobytí, přilepšením k příjmu. Pro mladé páry v produkčním věku toto opatření zajistí, že v naší zemi zůstane půda v českých rukách, že mohou počítat se životem ve vlastním státě bez obav, že někdo z bohatých cizinců snadno náhle vykoupí půdu pod jejich nohama.
2) Provést pozemkové úpravy v nejkratší době a tak umožnit hospodářům na zemědělské půdě racionálně obhospodařovat půdu, což umožní lépe platit za pronajatou půdu. Zároveň územním plánováním a pozemkovými úpravami zabránit opakovaným povodním a přívalovým dešťům. Opatření proti povodním začíná v horských a podhorských oblastech, kde vytvořením velkých lánů, zrušením mezí a dalších opatření došlo ke zrychlení odtoku vody do řek v nezvládnutelné míře.
3) Stabilizovat hospodaření na vlastní a pronajaté půdě znovu zavedením svépomocného družstevnictví v podobě první republiky, s cílem prodat konečné produkty na spotřebitelův stůl z vlastních zdrojů, za levnou cenu při přijatelném příjmu rolníků. RSZML pokud zaujme důstojné místo ve správě státu, bude usilovat o státem garantované ceny zemědělských produktů jako za první republiky. Cestou svépomocných organizací dosáhnout průměrných příjmů.
Nová pozemková reforma je:
- dokončení pozemkové i protipovodňové úpravy na celém území ČR v rozhodujících územích republiky do roku 2015 s tím, že následná investiční výstavba může být dokončena po roce 2015 a
- stabilizovaní hospodaření zemědělských usedlostí na vlastní a pronajaté půdě a znásobení příjmu z pronajatých pozemků na srovnatelnou úroveň se západní Evropou.
Volební program
Shora uvedené návrhy k okamžitému provedení jsou nedílnou součástí následujícího širšího volebního programu, daného základními potřebami všech občanů v národě.
1. Uznání přirozeného zákona jako nadřazeného nad danými zákony. Z přirozeného práva vyplývá právo každého jednotlivce na vlastní uspořádání svých záležitostí a společně veřejných záležitostí, v souladu s tisíciletou křesťanskou tradicí a ústavou ČR.
2. Důraz na a) územní celistvost, b) nezávislý stát a c) decentralizaci.Vyhlášení nedotknutelnosti základních práv a svobod zahrnující a) svobodu slova, b) svobodu shromažďovací, c) svobodu tisku, d) listovní tajemství a e) zrušení všech zákonů, které tyto základní svobody jakkoliv omezují nebo jsou s nimi v konfliktu.
3. Zavedení a) právního státu, b) právního postihu přestupků ve státní službě a právního postihu kriminality. V zákonech musí být vymezeny kompetence a sankce i složitější formulace mají sloužit především k ochraně práv základní jednotky (člověka jako jednotlivce a jeho rodiny).
4. Získání důvěry obyvatelstva ve vlastní vládu a parlament.
5. Odčinění křivd komunismu a nacismu včetně důsledné restituce nejen ukradeného majetku (zvláště zemědělcům a živnostnímkům), ale i dobrého jména (na příklad: oběti národního mučedníka Rudolfa Berana); svobodného podnikání a soužití za účelem obnovení spolupráce ve společnosti svépomocí ve smyslu solidarity.
6. Zavedení opatření na ekologii a ochranu životního prostředí.
7. Zrušení záměrných výhod parlamentním politickým stranám a jejich členům v jakékoli formě, ať ve vládě nebo v parlamentě, bez ohledu na původ zda místní či zahraniční.
8. Zavedení protikorupčních opatření ve státní službě, policii a soudnictví.
9. Opatření na ochranu domácího iniciativního malého a středního podnikání.
10. Obnovení školského systému, který dá rodičům možnost, aby měli plný vliv na vzdělání a výchovu jejich dětí.
11. Zahrnutí do svého programu všech jednotlivců a skupin, včetně těch uvedených pod č.5, které cítí přímo nebo nepřímo újmu na svých právech a jsou ochotni podle svých možností přispět k ochraně práv všech složek prosazováním rovného práva pro každého.
12. Umožnit uplatnění každého ve veřejné činnosti. Nedostatek intelektuálního a morálního vybavení postihnout dnešní dobu a jen povrchní zájem dnešních parlamentních stran a jejich představitelů o spoluobčany se dnes a denně projevují v neschopnosti dnešního systemu vlády změnit ba i ovlivnit současný stav a zastavit korupci, tunelování, klientelismus a ostatní formy porušující mravní a právní kodexy.
Jako bezpodmínečné závazky ku splnění ve svém prvním vládním období si proto klademe:
1. Péči o děti a rodinu s cílem zabezpečit reprodukční schopnost národa a tak napravit současný úbytek původního obyvatelstva, jež nemá obdoby v historii země.
2. Obnovení bezpečnosti občanů a vymýcení současného loupežnictví, jež obojí v současné době snesou jen porovnání s nacismem a komunismem.
3. Restituci ukradeného majetku a dobrého jména.
4. Přehodnocení všech komunistických a neokomunistických zákonů, které neprospívají, ale poškozují životy občanů.
5. Okamžité vykořenění současného úplatkářství a komunistických prvků ze soudnictví a všech oblastí veřejného života, a postavení soudnictví a práva do souladu s přirozeným kodexem mravním a právním.
6. Vymýcení dětské prostituce.
7. Upravení příjmů důchodců, aby mohli žít a ne živořit.
8. Péči o bezdomovce s cílem vymýcení bezdomovství.
Cíl
Tím se znovu dostane republice úcty mezi národy jako málokterému státu na světě. RSZML bude proto vždy zastupovat zájmy každého, nejen těch, kdo se pro ni rozhodnou na základě svého přirozeného práva. Vychází ze současného stavu, kdy snahu o zastupování zájmů každého z obyvatel nejeví žádná z politických stran a tak mnozí občané nemají zastoupení vůbec. V našem pojetí je v dnešních podmínkách rolníkem a živnostníkem každý, kdo hospodaří na vlastní a pronajaté půdě a ve vlastní živnosti. Stejný vlastnický podíl na své práci a výsledcích z ní by měl mít každý zaměstnanec ve všech oborech pracovní činnosti.
Změna
Obtíže, které nyní prožíváme spolu s ostatními státy střední a východní Evropy jsou znásobeny zrychlením souběhu hospodářského vývoje k ekologickému a sociálnímu tržnímu hospodářství. V důsledku nepodařené polistopadové transformace se mimořádně prohloubily rozdíly v sociálním postavení občanů. To je možno považovat za základní příčinu obtíží při dosahování vzájemného pochopení, racionálního kompromisu a konsensu. Dosažení žádoucí změny chceme dosáhnout vytvořením politického hnutí pravého středu a usilováním o dohodu se všemi obyvateli naší země a se zahraničím,
a) ve vzájemném pochopení a dohodě se všemi obyvateli naší ČR působícími individuáleně nebo v institucích registrovaných podle Ústavy ČR; politickými stranami a politickými hnutími, a neziskových občanskými institucemi a podnikateli
b) ve vzájemném pochopení a dohodě se širším zahraničím s institucemi působícími bezprostředně v EU, institucemi OSN a dalšími zahraničními institucemi.
Děkujeme za porozumění a podporu.
Za exilovou RSZML: Za RSZML ČR:
Václav Jiří Vostřez Doc. Inž. PhDr. Josef Polách
MUDr. Inž. Josef Zolman Vojtěch Fila
Inž. Vladimír Janda
Prohlášení k volbám do zastupitelských sborů ČR
Republikánská strana zemědělského a malorolnického lidu
(RSZML)
Vážení občané, zejména přátelé zemědělství a venkova.
S odstupem téměř tři čtvrtiny století se RSZML rozhodla navázat na svoji jedinečnou tradici a znovu vstoupit samostatně do voleb. Jako v minulosti se opírá o venkov, drobné vlastníky půdy zemědělce a svůj zemědělský program v přesvědčení, že existemce národa úzce souvisí se vztahem k půdě a rodné zemi. Ze zemědělství, jež využívá půdu jako nevyčerpatelný zdroj obživy, se odvíjí vše ostatní v hospodářské sféře. Svépomocný princip zmíněný dále a pro zemědělství rozvinutý v následných podáních je použitelný pro všechna odvětví hospodářské činnosti. S ohledem na současný neblahý stav veřejného života v naší zemi, vzrůstající hospodářskou závislost na zahraničí, nevyužívání potenciálu naší země a dokonce vzrůstajícího dovozu potravin, obracíme se na Vás s návrhem na vytváření předpokladů pro náš další národní život.
Odumírání
Dnes český národ vymírá. Podle statistik umírá v roce 2007 více starých lidí než se rodí dětí. RSZML předkládá návrh k začátku odvrácení záhuby národa a k jeho provedení prosí o podporu široké veřejnosti. Příčinou negativního populačního růstu v posledních letech jsou obavy mladých lidí produkčního věku o vlastní obživu a hospodářské zabezpečení potomstva, mimo další související jevy, a z toho plynoucí vnucený časový posun v přirozené touze mít děti „na neurčito“. Nadměrný ekonomický stres má záporný vliv i na samotnou rozmnožovací schopnost lidí.
Hodnotový propad
Základními nutnostmi pro uhájení třeba i jen holého života člověka je obživa, ošacení, střecha nad hlavou a bezpečnost. Z širšího hlediska, popřevratové poměry po roce 1989 nezměnily v tomto směru nic, neboť jakékoli znatelné zlepšení základních životních podmínek zůstává, stejně jako za totalit, výhradou privilegovaných. Naopak, klíčové jevy jako udržení aspoň stávajícího počtu původního obyvatelstva, bezdomovství nebo kriminalita nabyly krizových rozměrů neznámých v mírových podmínkách v celé tisícileté historii národa. Vláda a strany v parlamentě nesou zodpovědnost za současný stav, ale nejsou schopny zjednat účinnou nápravu. Schovávají se za nesmyslná tvrzení, že je to teď všude v Evropě a ve světě stejně nebo za líbivá, byť hesla, o demokracii, lidských právech, tržním hospodářství, Evropské unii, atd. Ta jenom nahradila podobná zprofanovaná komunistická hesla o vládě dělníků a rolníků, pracujícím lidu, socialistické dělbě práce a Sovětském svazu, jako pokračování stejně absurdních nacistických hesel.
Hospodářský úpadek
Ve světovém srovnání byla Československá republika se svým hrubým domácím produktem v posledním období republiky a mezi deseti nejvyspělejšími státy na světě. Po čtyřiceti letech vlády Komunistické strany kleslo Československo ve srovnání s ostatními státy zhruba na 40.místo na světě. V období tak zvaného post-komunismu, za vlád ODS a ČSSD se následné státy hospodářství dále propadly až někam na 60. místo na světě. Je možné se divit, že mladí lidé se nemohou za těchto okolností rozmnožovat? Na druhé straně je logické, že strany které tento stav bezpochyby svými politickými opatřeními jako je znárodnění všeho druhu (KSČ), kupónová privatizace a šoková terapie (ODS) nebo nadměrné zvýhodňování mezinárodního kapitálu (ČSSD) způsobily, jej nemohou stejně tak napravit? Jak se mohl každý přesvědčit za posledních 60 let, za jejich další vlády žádné výrazné bezprostřední zlepšení očekávat nelze.
Názorové dno
Úpadek není jen hospodářský, ale hlavně mravní a celospolečenský, politický i kulturní a civilizační. Těžko, jako jeden příklad za všechny, srovnávat stav, kdy za první republiky vlál před okresním soudem bílý prapor, znamenající, že v okresním vězení není nikdo, se stavem, kdy za nacizmu, komunizmu nebo dnes byly a stále jsou přeplněny všechny věznice. Jinými slovy, současný stav se jen těžko dá přirovnat k tomu, na který je národ z minulosti zvyklý a právem by jej považoval za přijatelný.
Příkladná tradice
První Československá republika byla naopak, ve své době, mezi dvěma světovými válkami, podle dnes platných měřítek, vzorový stát. Na hony vzdálena od přístupu k vládě za fašizmu, komunizmu a dnes. Následkem toho byla přijatelná reprodukční schopnost obyvatelstva, nebyli žádní bezdomovci a skoro žádná kriminalita. Je podivné, že ani s ohledem na současné neutěšené poměry se dnešní strany nevrací k principům osvědčeným v minulosti. Na příklad, starost o obživu obyvatelstva byla při založení moderního československého státu na prvním místě. Z prostého důvodu, že spoléhání na někoho jiného může být za jakékoli krize (jako několikaleté sucho) pro národ sebevražedné.
Slavná minulost
Známé politické rozvrstvení našeho obyvatelstva od první světové války do roku 1938 ukazuje skladba mandátů získáných jednotlivými stranami ve volbách do sněmoven parlamentu 1920, 1925, 1929, 1935; do sněmů Země koruny české 1907 a 1911 a sněmovny Parlamentu ČR 1992, 1996, 1998 a 2002 (viz. příloha). Pod vedením svého předsedy a předsedy vlády Antonína Švehly zaujala důstojné místo ve většině vlád do roku 1938 Agrární strana, známá také později jako RSZML. (V rozborech uveřejněných na internetu je uvedena řada informací. Jednu z nejnovějších knih napsal Antonín Kubačák s názvem Ministerstvo zemědělství v letech 1918 až 1938 a vydalo MZe ČR.) Po protizákonném zastavení činnosti za nacismu a komunismu působí až do dnešních dnů Agrární strana v exilu (RSZML v exilu), se sídlem ve Spojených státech amerických a v Kanadě.
Zorný úhel
K současné aktuální problematice zdůrazňujeme, že nadměrně rozsáhlá „ Smlouva o ústavě pro Evropu“ zejména Část 3 Politika a fungování, jež vlivem nedostatečného respektování základních prvků plynoucích z přirozeného zákona – toho, že strůjcem a stejně tak i uživatelem plodů veškerého veřejného dění je jednotlivý občan - je pro většinu občanů, nejen v naší republice, ale i v celé Evropě, nepřijatelná. (Z těchto důvodů také u nás v ČR většina občanů i reprezentace společnosti zaujímají zdrženlivý postoj, což vytvořilo stav, že zájmem zastupitelských orgánů a zejména sdělovacích prostředků namísto navrhování konkrétních řešení jsou většinou negace, ač se jimi také snad upozorňuje na některé potřeby.)
Základní kámen
Podobně nedostatečný je návrh vlády ČR s názvem Strategické hospodářské a sociální strategii předaný v roce 2006 Evropské komisi, kde je naprosto nedoceněn základní resort Mze, včetně vodního hospodářství. Nerespektuje se význam resortu Mze, přestože ten se podílí na hrubém domácím produktu 12% až 15%, a mám neměřitelný význam pro existenci národa v udržování přirody. Tento podíl, bohužel, ani Mze, ani státní statistika u nás neuvádí. Stejně tak, není hodnocen resort Mze v patřičné úrovni při definici Společných národních cílu a úkolů ČR. Je to podivný přístup, neboť u nás v minulosti, a nyní všude jinde na světě, toto hodnocení vždy zahrnuto bylo a je.
Směr
Jsme si vědomi obtíží spojených s naléhavým řešením. Domníváme se však, že vážný propad našeho zemědělství a venkova a celková situace naší země, vyžaduje mimořádnou pozornost. S ohledem na potřebu zabezpečení zájmů a politické reprezentace resortu zemědělství a venkova je pak zvlášť vážná situace. Zájmové organizace jsou roztříštěny do parciálních zájmů stojících proti sobě a nemajících dostatek vůle a schopností ke sjednocení pro obhajobu zájmů zemědělství a venkova. Ještě vážnější situace je v obhajobě politických zájmů obyvatelstva. Na příklad, ve sféře obživy občanů byl po listopadu 1989 založen Svaz vlastníků půdy. Aktivizoval rolníky, kteří se scházeli na nebývale početných shromážděních po celé republice. Zájmové organizace i politická hnutí rolníků a všech občanů, které se osvědčily do roku 1938, bylo však dosud znemožněno obnovit v původním, významném rozsahu.
Postup
Ústavní orgány za takové „revoluční situace“ zpravidla považují zemědělství a venkov za nedostatečně lukrativní možnost získání výhodných majetkových a mocenských pozic. Zejména pak v naší součastné situaci, kdy došlo k podstatnému snížení počtu pracovníků v zemědělské prvovýrobě, nachází uplatnění takové názory, že se jedná o rozvojově malý význam části národního hospodářství. Nerespektuje se při tom celá vertikála od prvovýroby přes zpracovatelský průmysl a obchod, až po finální předání konečných výrobků potravin, nápojů, rybářských výrobků, lesních a dřevozpracujících výrobků a surovin pro další průmyslová odvětví. Podobně, že zemědělská prvovýroba je stále přirozeným základem ochrany přírodních zdrojů, krajiny a životního prostředí pro celou společnost, zejména pro městské obyvatelstvo a podmínkou ochrany před povodněmi i půdy před erozí.
Záměr
RSZML chce ochránit obyvatelstvo před všemi krutými dopady způsobenými 70 lety totality a dnešními parlamentními stranami, počínaje zemědělstvím a to způsobem osvědčeným v minulosti v období první Československé republiky 1918 -1938. Je to soubor opatření určených především pro nejubožejší z ubohých v tomto státě, zapomenuté obyvatele venkova, rolníky, živnostníky, včetně malých a středních podnikatelů.
Plán
V dosavadních návrzích Resortu MZe se osvědčilo rozlišit postupnou práci na dvou stupních „ Věcného obsahu programu resortu“, a to:
a) na prvním stupni vypracovat strategii tří relativně oddělených částí
- zemědělská prvovýroba, potravinářská výroba a související nepotravinářské zpracování produktů zemědělské prvovýroby včetně obchodu
- lesnickohospodářská část včetně základního zpracování prvovýrobních lesnickodřevařských výrobků a jejich obchodování
- vodohospodářská část
b) na druhém stupni pak integrovat tyto tři části do celistvého resortu zemědělství. Tyto tři části mají vzájemné užší vazby, než k ostatním oborům a odvětvím komplexního ekologicky a sociálně orientovaného kapitalistického tržního hospodářství v ČR, EU a širšímu zahraničí.
Pozemková reforma
Pozemková reforma z první republiky dala základ následné prosperitě. Ukázala obyvatelstvu, že po třech stech letech národní poroby má vláda na mysli zájem všech lidí bez rozdílu, zvláště nemajetných na venkově. Po 60 letech nacizmu a komunizmu se dosud nic podobného nestalo a RSZML si proto klade za úkol ihned pomoci především nemalému počtu vlastníků půdy a soukromě hospodařících rolníků novou pozemkovou reformou.
Soubor navrhovaných opatření pro zemědělství nyní má souhrnný název Pozemková reforma 2008 a je pokračováním a ukončením pozemkové reformy započaté v roce 1921. Má tři hlavní cíle:
1) Zabránit překotnému prodeji zemědělské půdy vlastněné chudým venkovským obyvatelstvem, okamžitým zvýšením výnosů za jeho pronájem. Místo dosavadní almužny (1% ročně z ceny půdy) dostane každý vlastník pětinásobek, který sice bude pro začátek jen polovinou platby v EU, ale pro zchudlé obyvatelstvo dnešního venkova vítaným znatelným příspěvkem k dnešnímu nuznému živobytí, přilepšením k příjmu. Pro mladé páry v produkčním věku toto opatření zajistí, že v naší zemi zůstane půda v českých rukách, že mohou počítat se životem ve vlastním státě bez obav, že někdo z bohatých cizinců snadno náhle vykoupí půdu pod jejich nohama.
2) Provést pozemkové úpravy v nejkratší době a tak umožnit hospodářům na zemědělské půdě racionálně obhospodařovat půdu, což umožní lépe platit za pronajatou půdu. Zároveň územním plánováním a pozemkovými úpravami zabránit opakovaným povodním a přívalovým dešťům. Opatření proti povodním začíná v horských a podhorských oblastech, kde vytvořením velkých lánů, zrušením mezí a dalších opatření došlo ke zrychlení odtoku vody do řek v nezvládnutelné míře.
3) Stabilizovat hospodaření na vlastní a pronajaté půdě znovu zavedením svépomocného družstevnictví v podobě první republiky, s cílem prodat konečné produkty na spotřebitelův stůl z vlastních zdrojů, za levnou cenu při přijatelném příjmu rolníků. RSZML pokud zaujme důstojné místo ve správě státu, bude usilovat o státem garantované ceny zemědělských produktů jako za první republiky. Cestou svépomocných organizací dosáhnout průměrných příjmů.
Pozemková reforma 2008 je:
- dokončení pozemkové i protipovodňové úpravy na celém území ČR v rozhodujících územích republiky do roku 2015 s tím, že následná investiční výstavba může být dokončena po roce 2015 a
- stabilizovaní hospodaření zemědělských usedlostí na vlastní a pronajaté půdě a znásobení příjmu z pronajatých pozemků na srovnatelnou úroveň se západní Evropou.
Volební program
Shora uvedené návrhy k okamžitému provedení jsou nedílnou součástí následujícího širšího volebního programu, daného základními potřebami všech občanů v národě.
1. Uznání přirozeného zákona jako nadřazeného nad danými zákony. Z přirozeného práva na život vyplývá právo každého jednotlivce na vlastní uspořádání svých záležitostí, a tím také veřejných záležitostí, v souladu s vůlí Boží.
2. Důraz na a) územní celistvost, b) nezávislý stát a c) decentralizaci.Vyhlášení nedotknutelnosti základních práv a svobod zahrnující a) svobodu slova, b) svobodu shromažďovací, c) svobodu tisku, d) listovní tajemství a e) zrušení všech zákonů, které tyto základní svobody jakkoliv omezují nebo jsou s nimi v konfliktu.
3. Zavedení a) právního státu, b) nadřazenosti místních zákonů nad ostatními právními
úpravami, c) právního postihu přestupků ve státní službě a d) právního postihu kriminality. V zákonech musí být vymezeny kompetence a sankce i složitější formulace mají sloužit především k ochraně práv základní jednotky (člověka jako jednotlivce a jeho rodiny).
4. Získání důvěry obyvatelstva ve vlastní vládu a parlament.
5. Odčinění křivd komunizmu a nacizmu včetně důsledné restituce nejen ukradeného majetku (zvláště zemědělcům a živnostníkům), ale i dobrého jména (na příklad: oběti národního mučedníka Rudolfa Berana); svobodného podnikání a soužití za účelem obnovení spolupráce ve společnosti svépomocí.
6. Zavedení opatření na ekologii a ochranu životního prostředí.
7. Zrušení úplatků (a podmínek pro úplatky) parlamentním politickým stranám a jejich členům v jakékoli formě, ať ve vládě nebo v parlamentě, bez ohledu na původ zda místní či zahraniční.
8. Zavedení protikorupčních opatření ve státní službě, policii a soudnictví.
9. Opatření na ochranu domácího iniciativního malého a středního podnikání.
10. Obnovení školského systému, který dá rodičům možnost, aby měli plný vliv na vzdělání a výchovu jejich dětí.
11. Zahrnutí do svého programu všech jednotlivcú a skupin, které cítí přímo nebo nepřímo újmu na svých právech a jsou ochotni podle svých možností přispět k ochraně práv všech složek prosazováním rovného práva pro každého.
12. Naprosté distancování se od směrů a opatření současných parlamentních politických stran. Nedostatek intelektuálního a morálního vybavení postihnout dnešní dobu a jen povrchní zájem dnešních parlamentních stran a jejich představitelů o spoluobčany se dnes a denně projevují v neschopnosti dnešního systemu vlády změnit ba i ovlivnit současný stav a zastavit korupci, tunelování, klientalismus a ostatní formy porušující mravní a právní kodexy.
Jako bezpodmínečné závazky ku splnění ve svém prvním vládním období si proto klademe:
1. Péči o děti a rodinu s cílem zabezpečit reprodukční schopnost národa a tak napravit současný úbytek původního obyvatelstva, jež nemá obdoby v historii země.
2. Obnovení bezpečnosti občanů a vymýcení současného loupežnictví, jež obojí v současné době snesou jen porovnání s nacizmem a komunizmem.
3. Přehodnocení všech komunistických a neokomunistických zákonů, které neprospívají, ale poškozují životy občanů.
4. Okamžité vykořenění současného úplatkářství a komunistických prvků ze soudnictví a všech oblastí veřejného života, a postavení soudnictví a práva do souladu s přirozeným kodexem mravním a právním.
5. Vymýcení dětské prostituce.
6. Upravení příjmů důchodců, aby mohli žít a ne živořit.
7. Péči o bezdomovce s cílem vymýcení bezdomovství.
Cíl
Tím se znovu dostane republice úcty mezi národy jako málokterému státu na světě. RSZML bude proto vždy zastupovat zájmy každého, nejen těch, kdo se pro ni rozhodnou na základě svého přirozeného práva. Vychází ze současného stavu, kdy snahu o zastupování zájmů každého z obyvatel nejeví žádná z politických stran a tak mnozí občané nemají zastoupení vůbec. V našem pojetí je v dnešních podmínkách rolníkem a živnostníkem každý, kdo hospodaří na vlastní a pronajaté půdě a ve vlastní živnosti. Stejný vlastnický podíl na své práci a výsledcích z ní by měl mít každý zaměstnanec ve všech oborech pracovní činnosti.
Změna
Obtíže, které nyní prožíváme spolu s ostatními státy střední a východní Evropy jsou znásobeny zrychlením souběhu hospodářského vývoje k ekologickému a sociálnímu tržnímu hospodářství. V důsledku nepodařené transformace v uplynulých 16 letech se mimořádně prohloubily rozdíly v sociálním postavení občanů. To je možno považovat za základní příčinu obtíží při dosahování racionálního kompromisu a vzájemného pochopení. Dosažení žádoucí změny chceme dosáhnout vytvořením politického hnutí pravého středu a usilováním o dohodu se všemi obyvateli naší země a se zahraničím,
a) ve vzájemném pochopení a dohodě se všemi obyvateli naší ČR působícími individuáleně nebo v institucích registrovaných podle Ústavy ČR; politickými stranami a politickými hnutími, a neziskových občanskými institucemi a podnikateli
b) ve vzájemném pochopení a dohodě se širším zahraničím s institucemi působícími bezprostředně v EU, institucemi OSN a dalšími zahraničními institucemi.
Děkujeme za porozumění a podporu.
Za exilovou RSZML: Za RSZML ČR:
Václav Jiří Vostřez Doc. Inž. PhDr. Josef Polách
MUDR. Inž. Josef Zolman Inž. Vladimír Janda
Arnošt Jakubec, starší
Příloha č.1
Přehled dosažených hlasů a mandátů do Poslanecké sněmovny Parlamentu Československa.*
P. Č. | Název politické strany (hnutí) | 1920 | 1925 | 1929 | 1935 | ||||
% hl. | m. | % hl. | m. | % hl. | m. | % hl. | m. | ||
1. | Čs. Národní demokracie | 6,3 | 19 | 5,0 | 14 | 4,9 | 15 | 5,6 | 17 |
2. | Čs. Strana lidová(klerikální) | 7,5 | 29 | 9,7 | 31 | 8,4 | 45 | 7,5 | 22 |
3. | Slovenská strana lidová | 3,8 | 12 | 6,9 | 23 | 5,7 | 19 | 6,9 | 22 |
4. | Německá křesťansko- sociální strana lidová | 2,5 | 9 | 4,4 | 13 | 4,7 | 14 | 2,0 | 6 |
5. | Maďarské křesťansko-demokratické hnutí | 2,2 | 5 | 1,4 | 4 | 1,4 | 4 | 1,4 | 4 |
6. | Strana slobody | -- | -- | -- | -- | -- | -- | -- | -- |
7. | Republikánská strana zemědělského a malorolnického lidu | 13,6 | 40 | 13,7 | 46 | 15,0 | 46 | 14,3 | 45 |
8. | Čs. Živnostenská obchodní strana | 2,0 | 6 | 4,0 | 13 | 3,9 | 12 | 5,4 | 17 |
9. | Německý svaz zemědělců | 3,9 | 13 | 8,0 | 24 | 5,4 | 16 | 1,7 | 5 |
10. | Demokratická strana (Slovenska) | -- | -- | -- | -- | -- | -- | -- | -- |
11. | Čs. Strana sociálně demokratická | 25,7 | 74 | 8,9 | 29 | 13,0 | 39 | 12,6 | 38 |
12. | Čs. Strana národně sociální Čs. Strana národně soc. | 8,1 | 24 | 8,6 | 28 | 10,4 | 32 | 9,2 | 28 |
13. | Strana práce(Slovenska) | -- | -- | -- | -- | -- | -- | -- | -- |
14. | Německá sociálně demokratická strana | 11,1 | 31 | 5,8 | 17 | 6,9 | 21 | 3,6 | 11 |
15. | Komunistická strana Československa | -- | -- | 13,2 | 71 | 10,2 | 30 | 10,3 | 30 |
16. | Komunistická strana Slovenska | -- | -- | -- | -- | -- | -- | -- | -- |
17. | Sudetoněmecká strana | -- | -- | -- | -- | -- | -- | 15,2 | 44 |
18. | Ostatní politické strany | 13,3 | 27 | 10,4 | 17 | 10,1 | 18 | 4,3 | 6 |
19. | Prázdné listy Slovenska | -- | -- | -- | -- | -- | -- | -- | -- |
Příloha č.2
Přehled hlasů a mandátů ve volbách do Říšské rady Rakouska-Uherska v zemích koruny české.*
Název politické strany | 1907 | 1911 | |||
%hl. | mandáty | %hl. | mandáty | ||
1. | Staročeši | 3,6 | 7 | 0,5 | 1 |
2. | Mladočeši | 9,6 | 18 | 9,3 | 18 |
3. | Agrárníci | 23,7 | 45 | 30,9 | 60 |
4. | Klerikálové | 15,7 | 30 | 8,7 | 17 |
5. | Sociální demokraté | 24,6 | 47 | 18,6 | 36 |
6. | Národní socialisté | 4,6 | 9 | 8,3 | 16 |
7. | Ostatní strany demokratické: | ||||
8. | České | 2,0 | 4 | 1,0 | 2 |
9. | Německé | 15,7 | 30 | 22,2 | 43 |
10. | Polské | 0,5 | 1 | 0,5 | 1 |
*Zdroj:
Politické strany. Vývoj politických stran a hnutí v Českých zemích a Československu v letech 1861 – 2004. Politické kultury české populace. Vydavatel brněnské nakladatelství „Doplněk“ Jana Šabaty. Sponzor knihy Senát ČR, vydáno 2005.
Žádné komentáře:
Okomentovat