Počet zobrazení stránky

středa 28. července 2010

už jen z nostalgie...........

Listárna svedomi.cz , došlo 2.2.2009
 


Zamyšlení nad činností Městské policie Kolín
Jaroslav Vrána
Úvod: Městské policie (dále jenom MP) vznikaly počátkem devadesátých let minulého století za trochu zvláštní společenské situace. Tehdejší mocenská složka zvaná VB byla zpochybňovaná v kontextu s listopadem 1989.
Tohoto využívaly kriminální živly a různé typy lžihumanistů. Ti si představovali výkon státní represe něco jako hraní na pískovišti. Já a priori netvrdím, že obě uvedené skupiny měly stejnou pohnutku, ale sledovali stejný cíl. Jan Ruml coby MV dokonce mluvil o duchu této instituce coby sadech, lesech a zahradnictví.
Přijetím zákona o městech a obcích v roce 1990 bylo umožněno, aby si tyto municipality a komunality zřizovaly něco jako obecní stráž s minimálními pravomocemi. Tuto úlohu ve smyslu OZ vesměs plnily smluvně tehdy houfně vznikající soukromé bezpečnostní služby.
To že docházelo k velice až absurdním situacím, kdy bývalí členové StB či špiček kriminální policie zaštítili vznik těchto soukromých podnikatelských subjektů po linii komerční bezpečnosti a do jejich služeb vstoupili lidé z polosvěta či přímo kriminálního prostředí . Například SBS Izros byla založena špičkovým kriminalistou a finanční podporu poskytl vexlák z doby komunistické normalizace, kterého dotyčný policista tzv. realizoval pro spekulaci. To ovšem začaly vznikat ještě horší momenty - kdy SBS plnily na zakázku úkoly podsvětí a zároveň participovaly na výkonu veřejného práva pro jednotlivá města či jejich části.
Tato skutečnost byla reflektována přijetím zákona o MP v roce 1991. On trpěl mnoha nedostatky, protože nebylo zcela filozoficky ujasněno, čím se tyto mají zabývat. Také tento zákon byl několikrát novelizován ve smyslu zpřesnění podmínek pro výkon u MP , ale i rozšíření či zase zúžení jejich pravomocí či výkonu těchto pod dozorem policie státní.
Lze říci, že nějakou systémovou metamorfózou MP neprošly, i když je zdokumentováno dnes již několik desítek selhání jednotlivců či dokonce i některých součástí. Některé aféry jsou pro změnu uměle vyvolány ve prospěch určité skupiny mocných, protože MP šláply buď jim, nebo jejich blízkým na palec u nohy. Exemplární ukázkou tohoto skandalizování byl tuším někdy kolem roku 2000 zákrok MP Praha proti fetujícím squoterům, mezi nimiž byla dcera herečky Pavlovské a syn kancléře pana Havla dr.Mathého . Tehdy si přiložil polínko i dnešní předseda ČSSD v Praze pan Hulínský, který začal si hrát na experta na bezpečnostní problematiku.
Tehdy jsem ho v jednom revolverovém deníku upozornil, že ani vlastnictví černého opasku v kontaktním sportu, ani založení SBS či použití jejích příslušníků coby falešných členů ČSSD z nikoho znalce neudělá. Že toliko kritizovaný moment tzv. nepřípustného zákroku pod jednotným velením ze strany MP je jenom fikce jeho a jemu podobných. Zákrok MP byl proveden v souladu se zákonem asi ve 20 lidech, tito byli ustrojeni v taktických uniformách - co nic nezakazuje a interní výstrojový předpis to tehdy dovoloval - a každý policista zasahoval jako jedinec. To, že byla stanovena společná taktika, je věcí úplně jinou ! Ale in media res!
Podobnou anabází prošla tzv. Ozbrojená ochrana železnic , která spolu s Ozbrojenou ochranou letišť byla soustavou OSvD. Letištní ochrana byla coby semipolicjení sbor zrušena a její úlohu převzala specielně zřízená SBS , která ve spolupráci se složkami policie, celníky a hasiči tvoří soustavu ochrany a obrany pražského letiště.
V polovině roku 1991 byla tehdejším zákonem FS ČSFR zřízena Federální železniční policie. Byly vytvořeny všechny podmínky pro fungování regulérního sboru policie na železnici v podmínkách nového společenského klimatu. Bohužel vedení SOOŽ nic nepochopilo, či spíše věc pochopilo tak, že za dvojnásobné platy a odznaky regulérních policistů může pokračovat v diletantské práci . Tato skutečnost nemohla uniknout vedení státu a tuším, že v roce 1993 byla ŽP ČR jako ozbrojený útvar MD zrušen a převeden coby tzv. devátá služba do struktur Policie ČR. Proběhly velké personální čistky, sbor byl profesionalizován a modernizován. Bohužel do jeho čela byl jmenován bývalý člen StB a jak se věci ubíraly dále nevím.....dnes ovšem v prostorách ČD policistu nepotkáte a občas jejich činnost je opět nahrazována SBS. Jenom pro zajímavost, na Slovensku Železniční policie coby autonomní složka MD existuje dodnes.
A co se týče MP Kolín - už jsem jednou psal , že v diskusi týkající se k připravované demonstraci proti zdejším Cikánům- Romům zazněly dva momenty velice trefné. Jeden spočíval v absenci hlídek MP v lokalitách jako Zálabí či Zengrova ulice a druhým momentem byl ne zcela seriozní výkon služby hlídek ženského pohlaví. Dle mých informací a pozorování došlo v jistém smyslu k nápravě a za to vedení zdejší MP dík. Ono je to nutno vnímat tak, že to neděláte pánové a dámy pro mne či pro Vás ,ale a to hlavně pro veřejnost a každá zpětná vazba by měla býti jistou inspirací alespoň k přemýšlení o sobě a instituci MP samotné !
Co bych v současné době zdejší MP vytkl, či spíše, na co bych se jako velitel zaměřil. Jedním momentem je řekněme ústrojová kázeň. Ona MP není sice vojensky organizovaných sborem in natura, ale ....Ona ze zákona prokazuje svoji příslušnost k MP stejnokrojem. Jsem přesvědčen, že existuje interní předpis, který stanoví atributy ústrojové kázně. Ono přeci není možné, aby jeden strážník měl letní obuv a druhá kanady apod. Ale to je vše vcelku švejkovina. Co ovšem nemohu "nějak rozdýchat", když potkávám jednoho šviháka, který má koženou bundu, čepici typu basebolky zavěšenou na jakémsi poutku u této bundu a letní polobotky -jenom bych si dovolil upozornit, že je zimní období! Já původně, když jsem ho viděl po prvé , jsem měl pocit, že je to nějaký šprýmař od SBS lovící holky, ale teprve nezaměnitelný CITY znak - lem kolem čepice - mi dal jasný signál, že je to veřejný činitel a dokonce ve službě !
Druhým momentem je následující skutečnost. Nedávno provozní manažer zdejšího OC Futurum v rozhovoru pro Kolínský deník prohlásil, že spolupráce se zdejší MP co se týče aktivit proti bezdomovcům v tomto OC je naprosto bezproblémová. Já nevím, zda dotyčný má filtrované informace či jenom mlží, ale ono je to trochu jinak. Zaslechl jsem rozhovor dvou pracovníků securitky z OC a toto mi potvrdil i bývalý zaměstnanec, že občas členové zdejší MP se tak trochu řekněme diplomaticky zdráhají provést služební zákrok, úkon či činnost proti bezdomovci proti v prostorách OC. Prý je to soukromý pozemek a zde se má starat zdejší SBS. Ti lidé se hrozně mýlí a jsou pošetilí !
Krátký právní exkurz: prostory OC jsou veřejným prostorem - dříve se říkalo místem veřejnosti přístupným, alespoň co se otvírací doby týče. Veřejný prostor není a priori dán druhem vlastnictví, ale svým veřejným charakterem. To samozřejmě nevylučuje, že i v takovém to režimu majitel si nemůže stanovit pravidla, kterým se říká návštěvní či organizační řád, vyhláška apod. Tento samozřejmě nesmí být v rozporu se zákonným pořádkem ČR či dobrými mravy. Proto nejsem zcela přesvědčen, zda zákaz nošení zbraní do OC pro majitele zbrojních průkazů není tohoto druhu. Ale to není mým problémem. Po uzavření OC veřejnosti přebírá ostrahu SBS v plném rozsahu. Policie při výkonu svoji pravomoci je oprávněna vstoupit při trestné činnosti, mimořádné události, v kontextu krajní nouze apod.
Jsem názoru, že členové zdejší MP si mylně vyložili analogii platnou od nového roku pro stadiony ČMFS. Zde po výkladu právního odboru MV ČR tento není považován za veřejný prostor a výkon dohledu na pořádkem je uložen na břímě pořadatele. Osobně si o tomto myslím své, kam to může vést - o tom se zmíním v dalším zamyšlení nad SBS v jiném kontextu- .Už dnes se začínají naplňovat moje předpoklady. Ono stačí sledovat inzeráty SBS.
Poslední skutečnost je spíše z kreativní oblasti a je inspirovaná článkem o francouzském četnictvu. V tomto článku mne zaujala pasáž, že tento ozbrojený policejní sbor působící na venkově je v jistém smyslu Francouzi milován. Ono je to prý dáno tím, že jeho členové žijí s prostými Francouzi od kuropění do východu slunka dalšího dne - tj nepřetržitě. Ono to má svoje historické i politické determinanty. Gendenmerie National ze zákona nesmí mít svůj zpravodajský orgán.
Ačkoliv Francie je přímo prošpikovaná zpravodajskými organizacemi, četnictvu je toto zakázáno. Přesto pár bystrých hlav si všimlo jedné skutečnosti - četník se spoustu věcí doví od občanů při výkonu služby a jelikož působí dlouho v jedné lokalitě, tak i spoustu věcí odpozoruje. Co ovšem s těmito poznatky, které mohou míti informační či zpravodajskou hodnotu? Velení četnictva zřídilo jakýsi analyticko-informační odbor, který se zabývá analýzou těch získaných skutečností, studuje běžný tisk apod. Dojde-li dotyčný pracovník k jistým relevantním skutečnostem, předá je patřičným orgánům.
Co tím chci naznačit. O tom co se připravuje 19.2.09 a kdo je v pozadí jsem se dozvěděl z legálních zdrojů - diskusní fórum KD, web nacionálních organizací, studium volebních výsledků zde v lokalitě, propojení Autonomních nacionalistů ve středních Čechách s těmito elementy apod.
Jsem názoru, že kdyby velitelé MP okresních a statutárních měst o tomto popřemýšleli, prokonzultovali s vedením MV ČR a uměli najít vhodnou platformu, pak se jim dostane nejenom morální či legislativní podpory, ale věřím, že i vhodní adepti této práce by prošly jistým školením v rámci zpravodajských služeb ČR nebo složek P ČR, které zpravodajsky či informačně pracují.
Jaroslav Vrána, Kolín, došlo 2.2.2009,  blog autora

Žádné komentáře:

Okomentovat